SASASSA VADİSİNİN GİZEMİ, A. Conan Doyle By Sir Arthur Conan Doyle

 




Tom Donahue'ye neden "Şanslı Tom" dendiğini biliyor muyum? Evet ediyorum; ve onu arayanların onda birinden fazlası böyle diyebilir. Zamanında bir anlaşma yaptım ve bazı garip manzaralar gördüm,

ama hiçbiri Tom'un o lakabı ve servetini kazanmasından daha garip değil. Çünkü o sırada yanındaydım. Söyle? Ah, kesinlikle; ama bu uzunca bir hikaye ve çok garip; bu yüzden bardağını tekrar doldur ve ben onu sarmaya çalışırken bir puro daha yak. Evet, çok garip; duyduğum bazı peri masallarını yener; ama bu doğru, efendim, her kelimesi. Şu anda Cape Colony'de bunu hatırlayacak ve söylediklerimi doğrulayacak yaşayan adamlar var. Orange eyaletinden Griqualand'a Boers'ın kulübelerindeki ateşin etrafında birçok kez hikaye anlatıldı; Evet,


Artık kabayım efendim; ama bir kez Middle Temple'a girmiştim ve bar için çalıştım. Tom - daha kötü şans! - öğrenci arkadaşlarımdan biriydi; ve çılgınca bir zaman geçirdik, ta ki sonunda mali durumumuz tükenene kadar ve sözde eğitimimizi bırakmak zorunda kaldık ve güçlü kolları ve sağlam bünyeleri olan iki gencin bir araya gelebileceği bir yer aramak zorunda kaldık. onların işaretini yapmak O günlerde göç dalgası Afrika'ya yeni yeni girmeye başlamıştı ve bu yüzden en iyi şansımızın Cape Colony olduğunu düşündük. Uzun lafın kısası, yelken açtık ve cebimizde beş pounddan az bir miktarla Cape Town'a bırakıldık; ve orada ayrıldık. Her birimiz pek çok şeyi denedik ve iniş çıkışlar yaşadık; ama ne zaman, üç yılın sonunda,


Pekala, bu pek de bir başlangıç ​​sayılmazdı; ve çok moralimiz bozuldu, o kadar moralimiz bozuldu ki Tom İngiltere'ye geri dönüp bir katiplik almaktan bahsetti. Gördüğünüz gibi, tüm küçük kartlarımızı oynadığımızı ve kozların ortaya çıkacağını bilmiyorduk. HAYIR; baştan sona "ellerimizin" kötü olduğunu düşündük. Bulunduğumuz yer, kafirlere karşı savunmak için evleri duvarlarla çevrili ve çitlerle çevrili birkaç dağınık çiftliğin yaşadığı, ülkenin çok ıssız bir bölgesiydi. Tom Donahue ile çalıların arasında küçük bir kulübemiz vardı; ama hiçbir şeye sahip olmadığımız ve tabancalarımızı kullanmada usta olduğumuz biliniyordu, bu yüzden korkacak çok az şeyimiz vardı. Orada tuhaf işler yaparak ve bir şeylerin ters gideceğini umarak bekledik. Kuyu, Biz orada yaklaşık bir ay kaldıktan sonra, bir gecede ikimizi de oluşturan bir şey ortaya çıktı; ve o gece hakkında, efendim, size anlatacağım. Onu iyi hatırlıyorum. Rüzgâr kulübemizin yanından uluyarak geçiyordu ve yağmur kaba penceremizi kırmakla tehdit ediyordu. Şöminede çıtırdayan ve püsküren büyük bir odun ateşimiz vardı, ben onun yanında oturmuş bir kamçıyı tamir ediyordum, Tom ise ranzasında yatmış, onu böyle bir yere götürmüş olma ihtimaline üzülerek inliyordu.


"Neşelen Tom, neşelen," dedim. "Hiç kimse onu neyin beklediğini bilemez."


"Şanssızlık, şanssızlık, Jack," diye yanıtladı. “Ben her zaman şanssız bir köpektim. İşte bu iğrenç ülkede üç yıl geçirdim; ve ben indiğim zamanki kadar fakirken, İngiltere'den yeni gelmiş delikanlıların ceplerindeki parayı şıngırdattığını görüyorum. Ah, Jack, başını suyun üstünde tutmak istiyorsan, eski dostum, şansını benden uzakta denemelisin.


“Saçma, Tom; bu gece şansın yaver gitti Ama dinle! Dışarıdan biri geliyor. Dick Wharton, sırt tarafından; eğer biri uyandırabilirse, o seni uyandırır.”


Daha ben konuşurken kapı ardına kadar açıldı ve içinden su fışkıran dürüst Dick Wharton içeri girdi, içten kırmızı yüzü pusun arasından bir hasat ayı gibi belirdi. Kendini silkeledi ve bizi selamladıktan sonra ısınmak için ateşin yanına oturdu.


"Dick, böyle bir gecede nereye gidiyor?" dedim. "Daha düzenli çalışmazsan, romatizmanın kafirlerden daha büyük bir düşman olduğunu göreceksin."


Dick alışılmadık derecede ciddi, neredeyse korkmuş görünüyordu. "Gitmek zorundaydı," diye yanıtladı - "gitmek zorundaydı. Madison'ın sığırlarından biri Sasassa Vadisi'nde başıboş dolaşırken görülmüş ve tabii ki siyahlarımızdan hiçbiri geceleri o vadiden aşağı inmeyecekti; ve eğer sabaha kadar bekleseydik, canavar Kaffirland'da olacaktı.


"Neden Sasassa Vadisi'ne gece gitmesinler?" Tom'a sordu.


"Kafirler herhalde," dedim.


"Hayaletler," dedi Dick.


İkimiz de güldük.


"Sanırım senin gibi gerçekçi bir adama çekiciliklerini göstermediler?" dedi ranzadan Tom.


"Evet," dedi Dick ciddi ciddi, "evet; Zencilerin ne hakkında konuştuğunu gördüm; ve size söz veriyorum çocuklar, onu bir daha asla görmek istemiyorum.


Tom yatağında doğruldu. “Saçma, Dick; şaka yapıyorsun adamım! Gelin, bize her şeyi anlatın; önce efsane, sonra kendi deneyiminiz. Şişeyi uzat Jack.”


"Efsaneye gelince," diye söze başladı Dick. "Görünüşe göre zencilere Sasassa Vadisi'nde korkunç bir iblisin musallat olduğu bilgisi verilmiş. Defileden geçen avcılar ve gezginler, uçurumun gölgeleri altında onun parlayan gözlerini görmüşlerdir; ve hikayeye göre, o meşum bakışla karşılaşma şansı bulan kişinin ölümden sonraki yaşamı bu yaratığın habis gücüyle alt üst olmuştur. Bu doğru olsun ya da olmasın," diye devam etti Dick pişmanlıkla, "kendi kendime karar verme fırsatım olabilir."


"Devam et, Dick, devam et," diye haykırdı Tom. "Ne gördüğünü dinleyelim."


"Şey, vadide el yordamıyla ilerliyordum, Madison'ın o ineğini arıyordum ve sanırım yolun yarısına gelmiştim, siyah sarp bir uçurumun sağdaki vadiye çıktığı yerde, bir çekiş yapmak için durdum. şişemde. O sırada gözüm bahsettiğim çıkıntılı kayaya dikilmiş ve bunda olağandışı bir şey fark etmemiştim. Sonra mataramı kaldırdım ve ileri doğru bir iki adım attım ki, bir anda, görünüşe göre kayanın tabanından, yerden yaklaşık iki buçuk metre yükseklikte ve benden yüz metre ötede, tuhaf, korkunç bir parıltı, titreyen ve titreyen bir ışık patladı. salınıyor, yavaş yavaş ölüyor ve sonra yeniden ortaya çıkıyor. Hayır hayır; Pek çok ateş böceği ve ateş böceği gördüm - öyle bir şey değil. İşte oradaydı, yanıyordu ve sanırım tam on dakika boyunca her uzuvları titreyerek ona baktım. Sonra ileri doğru bir adım attım, o an yok oldu, sönmüş bir mum gibi yok oldu. Tekrar geri adım attım; ama tam olarak göründüğü noktayı ve konumu bulamam biraz zaman aldı. Sonunda, tuhaf kırmızımsı ışık eskisi gibi titreyip uzaklaşarak oradaydı. Sonra cesaretimi topladım ve kayaya yöneldim; ama zemin o kadar engebeliydi ki, dümen tutmak imkansızdı; ve uçurumun tüm tabanı boyunca yürümeme rağmen hiçbir şey göremedim. Sonra ev için raylar yaptım; ve size söyleyebilirim ki, çocuklar, siz fark edene kadar, yol boyunca yağmur yağdığını hiç bilmiyordum. Ama merhaba! Tom'un nesi var?” Tekrar geri adım attım; ama tam olarak göründüğü noktayı ve konumu bulamam biraz zaman aldı. Sonunda, tuhaf kırmızımsı ışık eskisi gibi titreyip uzaklaşarak oradaydı. Sonra cesaretimi topladım ve kayaya yöneldim; ama zemin o kadar engebeliydi ki, dümen tutmak imkansızdı; ve uçurumun tüm tabanı boyunca yürümeme rağmen hiçbir şey göremedim. Sonra ev için raylar yaptım; ve size söyleyebilirim ki, çocuklar, siz fark edene kadar, yol boyunca yağmur yağdığını hiç bilmiyordum. Ama merhaba! Tom'un nesi var?” Tekrar geri adım attım; ama tam olarak göründüğü noktayı ve konumu bulamam biraz zaman aldı. Sonunda, tuhaf kırmızımsı ışık eskisi gibi titreyip uzaklaşarak oradaydı. Sonra cesaretimi topladım ve kayaya yöneldim; ama zemin o kadar engebeliydi ki, dümen tutmak imkansızdı; ve uçurumun tüm tabanı boyunca yürümeme rağmen hiçbir şey göremedim. Sonra ev için raylar yaptım; ve size söyleyebilirim ki, çocuklar, siz fark edene kadar, yol boyunca yağmur yağdığını hiç bilmiyordum. Ama merhaba! Tom'un nesi var?” ve kaya için yapılmış; ama zemin o kadar engebeliydi ki, dümen tutmak imkansızdı; ve uçurumun tüm tabanı boyunca yürümeme rağmen hiçbir şey göremedim. Sonra ev için raylar yaptım; ve size söyleyebilirim ki, çocuklar, siz fark edene kadar, yol boyunca yağmur yağdığını hiç bilmiyordum. Ama merhaba! Tom'un nesi var?” ve kaya için yapılmış; ama zemin o kadar engebeliydi ki, dümen tutmak imkansızdı; ve uçurumun tüm tabanı boyunca yürümeme rağmen hiçbir şey göremedim. Sonra ev için raylar yaptım; ve size söyleyebilirim ki, çocuklar, siz fark edene kadar, yol boyunca yağmur yağdığını hiç bilmiyordum. Ama merhaba! Tom'un nesi var?”


Gerçekten ne? Tom şimdi bacakları ranzanın yanında oturuyordu ve tüm yüzü neredeyse acı verecek kadar yoğun heyecanını ele veriyordu. "İblisin iki gözü olacaktı. Kaç tane ışık gördün, Dick? Sesli söyle!"


"Sadece bir."


"Yaşasın!" diye bağırdı Tom, "böylesi daha iyi." Bunun üzerine battaniyeleri odanın ortasına fırlattı ve uzun ateşli adımlarla bir aşağı bir yukarı dolaşmaya başladı. Aniden Dick'in karşısında durdu ve elini onun omzuna koydu. "Dick, diyorum ki, gün doğmadan Sasassa Vadisi'ne varabilir miyiz?"


"Pek az," dedi Dick.


“Şuraya bak; biz eski arkadaşız, Dick Wharton, sen ve ben. Şimdi bir hafta boyunca bize anlattıklarınızı başka bir adama söylemeyin. Buna söz vereceksin, değil mi?”


Zavallı Tom'un deli olduğunu düşündüğünü kabul eden Dick'in yüzündeki ifadeden anlayabiliyordum; ve gerçekten de davranışı beni tamamen şaşırttı. Bununla birlikte, arkadaşımın sağduyusuna ve çabuk kavrayışına dair o kadar çok kanıt görmüştüm ki, Wharton'ın öyküsünün onun gözünde benim anlayamayacak kadar kalın kafalı olduğum bir anlamı olabileceğini düşündüm.


Bütün gece Tom Donahue çok heyecanlandı ve Wharton ayrıldığında sözünü hatırlaması için yalvardı ve ayrıca ondan hayaleti tam olarak gördüğü noktanın yanı sıra göründüğü saatin bir tanımını aldı. Sabahın dördü gibi yola çıktıktan sonra ranzama döndüm ve Tom'un ateşin yanında oturup ben uyuyana kadar iki çubuğu birbirine yapıştırmasını izledim. Sanırım iki saat kadar uyumuş olmalıyım; ama uyandığımda Tom hala neredeyse aynı pozisyonda oturmuş çalışıyordu. Bir çubuğu kabaca bir T oluşturacak şekilde diğerinin üzerine sabitlemişti ve şimdi aralarındaki açıya daha küçük bir çubuk yerleştirmekle meşguldü; herhangi bir ölçüde.


"Bak Jack!" Uyandığımı görünce ağladı. "Gel ve bana fikrini söyle. Diyelim ki bu çapraz çubuğu bir şeye doğrulttum ve bu küçük olanı öyle kalacak şekilde düzenledim ve öyle bıraktım ki, istersem o şeyi tekrar bulabilirim - sizce de bulamaz mıyım, Jack - sence de öyle değil mi?” Kolumdan tutarak gergin bir şekilde devam etti.


"Şey," diye yanıtladım, "bu, o şeyin ne kadar uzakta olduğuna ve ne kadar doğru işaret edildiğine bağlı. Eğer biraz mesafe olsaydı, çapraz çubuğuna nişan alırdım; sonra ucuna bağlanan ve bir çekül ipinde tutulan bir ip sizi istediğinize oldukça yakın bir şekilde ödünç verirdi. Ama Tom, hayaletin yerini bu şekilde belirlemeyi düşünmüyorsun herhalde?


"Bu gece göreceksin eski dostum... bu gece göreceksin. Bunu Sasassa Vadisi'ne taşıyacağım. Madison'ın levyesini ödünç al ve benimle gel; ama sakın kimseye nereye gittiğini ya da ne için istediğini söyleme.


Tom bütün gün odada bir aşağı bir yukarı yürüdü ya da aparat üzerinde çok çalıştı. Gözleri parlıyordu, yanakları gergindi ve yüksek ateşin tüm belirtilerini taşıyordu. "Tanrı, Dick'in teşhisinin doğru olmadığını kabul etsin!" Levye ile dönerken düşündüm ki; yine de, akşam yaklaşırken, kendimi belli belirsiz bu heyecanı paylaşırken buldum.


Saat altı civarında Tom ayağa fırladı ve sopalarını aldı. "Artık dayanamıyorum Jack," diye haykırdı; “Levyenizi kaldırın ve Sasassa Vadisi'ne selam olsun! Bu gecenin işi, oğlum, bizi ya yapacak ya da mahvedecek! Kafirlerle karşılaşma ihtimalimize karşı altı atıcını al. Benimkini almaya cesaret edemem Jack," diye devam etti ellerini omuzlarıma koyarak - "Benimkini almaya cesaret edemem; çünkü bu gece bahtsızlığım üzerime yapışırsa, onunla ne yapmayacağımı bilmiyorum.


Ceplerimizi erzakla doldurduktan sonra yola çıktık ve Sasassa Vadisi'ne doğru yorucu yolumuza devam ederken, sık sık arkadaşımdan niyetine dair bir ipucu almaya çalıştım. Ama tek yanıtı şuydu: "Acele edelim, Jack. Bu zamana kadar kim bilir kaç kişi Wharton'ın macerasını duymuştur! Acele edelim, yoksa sahada birinci olamayabiliriz!”


Efendim, on mil kadar tepelerde mücadele ettik; ta ki sonunda, bir kayalıktan indikten sonra, önümüzde Hades'in kapısı olabilecek kadar kasvetli ve karanlık bir vadinin açıldığını gördük; Yüzlerce metrelik uçurumlar, tekinsiz bir geçitten Kaffirland'a giden kasvetli, kayalarla bezeli geçidin her tarafını kapatıyordu. Kayalıkların üzerinde yükselen ay, üzerlerinde bulundukları pürüzlü, düzensiz kaya zirvelerini güçlü bir şekilde aydınlatırken, aşağıda her şey Erebus kadar karanlıktı.


"Sasassa Vadisi mi?" dedim.


"Evet," dedi Tom.


ona baktım. Artık sakindi; kızarıklık ve ateş geçmişti; eylemleri kasıtlı ve yavaştı. Yine de yüzünde belli bir katılık ve gözlerinde bir krizin geldiğini gösteren bir parıltı vardı.


Büyük kayaların arasında tökezleyerek geçide girdik. Aniden Tom'dan kısa, hızlı bir ünlem duydum. "Bu kayalık!" diye haykırdı, karanlıkta önümüzde beliren büyük bir kitleyi işaret ederek. "Şimdi Jack, herhangi bir iyilik için gözlerini kullan! O uçurumdan yüz metre kadar uzaktayız sanırım; yani sen yavaşça bir tarafa doğru hareket et, ben de aynısını diğer tarafa doğru yapacağım. Herhangi bir şey gördüğünüzde, durun ve arayın. Bir adımda on iki inçten fazla adım atmayın ve gözünüzü yerden yaklaşık sekiz fit yükseklikteki uçuruma sabitleyin. Hazır mısın?"


"Evet." Bu sefer Tom'dan bile daha heyecanlıydım. Niyetinin veya amacının ne olduğunu tahmin edemedim, bunun ötesinde, ışığın geldiği uçurumun bölümünü gün ışığında incelemek istedi. Yine de romantik durumun ve arkadaşımın bastırılmış heyecanının etkisi o kadar büyüktü ki damarlarımda akan kanı hissedebiliyor ve şakaklarımda atan nabzı sayabiliyordum.


"Başlangıç!" diye bağırdı Tom; ve o sağa, ben sola, ikimizin de gözleri dikkatle kayanın dibine dikilmiş olarak yola koyulduk. Belki yirmi fit hareket etmiştim ki, bir anda üstüme fırladı. Gittikçe artan karanlığın içinden küçük, kırmızı, parlak bir nokta parlıyordu, ışık azalıyor ve artıyor, titreşiyor ve salınıyordu, her değişiklik bir öncekinden daha garip bir etki yaratıyordu. Eski kâfir hurafeleri aklıma geldi ve üzerimden soğuk bir ürperti geçti. Heyecandan bir adım geri çekildim ki ışık anında söndü ve yerini zifiri karanlık bıraktı; ama tekrar ilerlediğimde, uçurumun dibinden parlayan kırmızı parıltı vardı. "Tom, Tom!" Ben ağladım.


"Ay ay!" Bana doğru koşarken bağırdığını duydum.


"İşte orada... işte, uçurumun yanında!"


Tom dirseğimdeydi. "Hiçbir şey görmüyorum," dedi.


"Neden, orada, orada, adamım, önünüzde!" Konuşurken sağa doğru adım attım ve gözlerimdeki ışık anında kayboldu.


Ama Tom'un sevinç çığlıklarından, benim önceki konumumdan onun da bunu gördüğü açıktı. "Jack," diye bağırdı, dönüp elimi sıkarken - "Jack, sen ve ben bir daha asla şansımızdan şikayet edemeyiz. Şimdi durduğumuz yere birkaç taş yığ. Bu doğru. Şimdi işaret direğimi tepeye sağlam bir şekilde sabitlemeliyiz. Orada! Bunu uçurmak için kuvvetli bir rüzgar gerekir; ve sadece sabaha kadar dayanmasına ihtiyacımız var. Ah Jack, oğlum, daha dün katip olmaktan söz ettiğimizi ve sen de kimsenin onu neyin beklediğini bilmediğini söylediğini düşünsene! Tanrı aşkına, Jack, bundan iyi bir hikaye olur!"


Bu sırada dikey çubuğu iki büyük taşın arasına sıkıca sabitledik; ve Tom eğilip yatay olana baktı. Tam bir çeyrek saat boyunca onu dönüşümlü olarak yükseltip bastırdı, ta ki sonunda memnuniyetle içini çekerek pervaneyi açıya sabitledi ve ayağa kalktı. "Dikkat et, Jack," dedi. "Tanıdığım herhangi bir adam kadar net bir gözün var."


birlikte baktım Daha uzaktaki görüşün ötesinde, görünüşe göre çubuğun ucundaki kırmızı, parıldayan benek vardı, çok hassas bir şekilde ayarlanmıştı.


"Ve şimdi oğlum," dedi Tom, "biraz akşam yemeği yiyelim ve uyuyalım. Bu gece yapılacak başka bir şey yok; ama yarın tüm zekamıza ve gücümüze ihtiyacımız olacak. Birkaç çubuk alıp burada ateş yakın, sonra işaret direğimize göz kulak olabilir ve gece ona bir şey olup olmadığını görebiliriz.”


Efendim, bir ateş yaktık ve bütün gece Sasassa iblisinin gözleri önümüzde parıldayarak yuvarlanarak akşam yemeği yedik. Yine de her zaman aynı yerde değil; çünkü akşam yemeğinden sonra, bir kez daha bakmak için manzaralara göz attığımda, hiçbir yerde görünmüyordu. Ancak bu bilgi Tom'u hiçbir şekilde rahatsız etmedi. Sadece, "Değişen şey değil, aydır" dedi; ve kendini sararak uyumaya gitti.


Şafağın erken saatlerinde ikimiz de ayaktaydık ve işaretçimiz boyunca uçuruma bakıyorduk; ama tek ölü, tekdüze, arduvazlı yüzeyden başka bir şey göremedik, incelediğimiz kısımda belki başka yerlerden daha pürüzlüydü, ama onun dışında kayda değer bir şey sunmuyordu.


"Şimdi senin fikrine geçelim, Jack!" dedi Tom Donahue, beline dolanan uzun ince bir ipi çözerek. "Sen bağla ve diğer ucunu alırken bana yol göster." Böyle dedikten sonra, ipin bir ucunu tutarak uçurumun dibine doğru yürüdü, ben de diğer ucunu gerdim ve yatay çubuğun ortasına sararak uçtaki görüş alanından geçirdim. Bu sayede, ipimiz bağlantı noktasından görüş alanı boyunca uzanana ve yerden yaklaşık sekiz fit yüksekte vurduğu kayaya kadar uzanana kadar Tom'u sağa veya sola yönlendirebildim. Tom bu noktanın çevresine yaklaşık üç fit çapında bir tebeşir dairesi çizdi ve sonra gelip ona katılmamı istedi. "Bu işi birlikte hallettik Jack," dedi, "ve bulmamız gerekeni birlikte bulacağız. ” Çizdiği daire, kayanın bir bölümünü diğerlerinden daha pürüzsüz bir şekilde kucaklıyordu, ancak merkezde birkaç kaba tümsek veya topuz vardı. Tom'un bir zevk çığlığıyla işaret ettiği bunlardan biri. Bir adamın kapalı yumruğu büyüklüğünde, kaba, kahverengimsi bir kütleydi ve uçurumun duvarına bırakılmış kirli bir cam parçasına benziyordu. "Bu kadar!" diye bağırdı - "işte bu!"


"Bu ne?"


“Dostum, bir elmas ve Avrupa'da Tom Donahue'nun sahip olmasına imreneceği bir hükümdar yoktur. Levyeni kaldır, yakında Sasassa Vadisi iblisini kovacağız!”


O kadar şaşırdım ki, beklenmedik bir şekilde elimize düşen hazineye bakarak bir an şaşkınlıktan suskun kaldım.


"Bana levyeyi ver," dedi Tom. "Şimdi, buradaki uçurumdan çıkıntı yapan bu küçük yuvarlak düğmeyi bir dayanak noktası olarak kullanırsak, kaldıracı kaldırabiliriz. Evet; İşte gidiyor. Bu kadar kolay gelebileceğini hiç düşünmemiştim. Şimdi, Jack, kulübemize ne kadar çabuk dönersek ve oradan da Cape Town'a inersek o kadar iyi.


Hazinemizi topladık ve tepeleri aşarak eve doğru yol aldık. Yolda Tom bana, Middle Temple'da bir hukuk öğrencisiyken, kütüphanede Jans van Hounym adlı birinin yazdığı, bizimkine çok benzer bir deneyimi anlatan tozlu bir kitapçığa nasıl rastladığını anlattı. On yedinci yüzyılın ikinci yarısında Hollandalı ve parlak bir elmasın keşfiyle sonuçlandı. Tom'un dürüstçe Dick Wharton'ın hayalet öyküsünü dinlerken aklına bu öykü gelmişti, varsayımını doğrulamak için kullandığı yöntemler ise kendi verimli İrlandalı beyninden fışkırıyordu.


"Onu Cape Town'a götüreceğiz," diye devam etti Tom, "ve eğer onu orada avantajlı bir şekilde elden çıkaramazsak, onunla Londra'ya gitmek için harcadığımız zamana değecektir. Yine de önce Madison'ınkine gidelim; bu şeyler hakkında bir şeyler biliyor ve belki de hazinemiz için uygun bir fiyat olarak kabul edebileceğimiz şey hakkında bize bir fikir verebilir.


Buna göre, kulübemize varmadan önce yoldan saptık ve Madison'ın çiftliğine giden dar patikadan devam ettik. Girdiğimizde öğle yemeğindeydi; ve bir dakika içinde Güney Afrika misafirperverliğinin tadını çıkararak onun iki yanına oturduk.


Hizmetçiler gittikten sonra, "Eh," dedi, "şimdi rüzgarda ne var? Bana söyleyecek bir şeyin olduğunu görüyorum. Nedir?"


Tom paketini çıkardı ve onu saran mendilleri ciddiyetle çözdü. "Orada!" dedi kristalini masaya koyarak; "Bunun için makul bir fiyat ne dersiniz?"


Madison onu aldı ve eleştirel bir şekilde inceledi. "Eh," dedi, "ham haliyle ton başına yaklaşık on iki şilin."


"On iki şilin!" diye bağırdı Tom ayağa fırlayarak. "Ne olduğunu görmüyor musun?"


"Kaya tuzu!"


“Kaya tuzu ka-d olsun! bir elmas."


"Tadına bak!" dedi Madison.


Tom onu ​​dudaklarına götürdü, onu korkunç bir ünlemle yere fırlattı ve koşarak odadan çıktı.


Kendimi yeterince üzgün ve hayal kırıklığına uğramış hissettim; ama çok geçmeden, Tom'un tabanca hakkında söylediklerini hatırlayarak ben de evden ayrıldım ve Madison'ı şaşkınlıktan ağzı açık bırakarak kulübeye yöneldim. İçeri girdiğimde Tom'u yüzü duvara dönük ranzasında yatarken buldum, görünüşe göre tesellilerime cevap veremeyecek kadar morali bozuktu. Dick ve Madison'ı, Sasassa iblisini ve diğer her şeyi lanetleyerek kulübeden çıktım ve yorucu maceramızdan sonra kendimi bir pipoyla tazeledim. Kulübeden yaklaşık elli metre uzaktaydım ki, ondan duymayı en az beklediğim sesin çıktığını duydum. Bir inilti ya da bir yemin olsaydı, bunu doğal karşılardım; ama durup pipoyu ağzımdan çıkarmama neden olan ses içten bir kahkahaydı! Bir an sonra Tom'un kendisi kapıdan çıktı, yüzü zevkle parlıyordu. "On millik bir yürüyüşe daha var mı, ihtiyar?"


"Ne! tonu on iki şiline bir parça daha kaya tuzu için mi?”


Tom sırıttı "'Artık böyle değil Hal, beni seviyorsun,'" diye sırıttı. "Şimdi buraya bak, Jack. Bir önemsiz şeyle bu kadar yere serilecek kadar ne mutlu aptallarız! Bu kütüğün üzerinde beş dakika otur, ben de her şeyi gün ışığı gibi netleştireceğim. Bir kayalığa saplanmış birçok kaya tuzu parçası gördünüz ve ben de gördüm, gerçi bunun üzerinde çok düşündük. Şimdi, Jack, karanlıkta gördüğün herhangi bir parça herhangi bir ateşböceğinden daha parlak parladı mı?


"Eh, hiç yaptıklarını söyleyemem."


"Geceye kadar beklersek ki bunu yapmayacağız, o ışığın kayaların arasında hâlâ parıldadığını göreceğimize dair kehanette bulunma cüretini gösteririm. Bu nedenle Jack, bu değersiz tuzu aldığımızda yanlış kristali almışız. Bu tepelerde, bir elmasın bir ayak içinde bir parça kaya tuzu olması çok garip bir şey değil. Gözümüze çarptı ve heyecanlandık ve bu yüzden kendimizi aptal durumuna düşürdük ve gerçek taşı geride bıraktık . Buna güven Jack, Sasassa taşı şuradaki uçurumun yüzündeki sihirli tebeşir çemberinin içinde yatıyor. Gel, ihtiyar, piposunu yak ve tabancanı yerine koy, o Madison denen adam ikiyle ikiyi bir araya getirmeye vakit bulamadan yola çıkarız.


Bilmiyorum bu sefer çok iyimserdim. Aslında, elması tam bir baş belası olarak görmeye başlamıştım. Ancak, Tom'un beklentilerine engel olmak yerine, başlamaya istekli olduğumu ilan ettim. Ne yürüyüştü! Tom her zaman iyi bir dağcıydı, ama ben elimden geldiğince peşinden koşarken heyecanı ona kanat vermiş gibiydi.


Yarım mil yaklaştığımızda "çift"e girdi ve uçurumun üzerindeki yuvarlak beyaz daireye ulaşana kadar asla durmadı. Zavallı yaşlı Tom! Yukarı çıktığımda, ruh hali değişmişti ve elleri ceplerinde dikilmiş, üzgün bir ifadeyle boş boş önüne bakıyordu.


"Bakmak!" "bak!" dedi. ve uçurumu işaret etti. Orada bir elması andıran herhangi bir şeyin işareti yok. Çemberde, kaya tuzunu çıkardığımız büyük bir delik ve bir veya iki küçük çöküntü bulunan düz arduvaz renkli bir taştan başka bir şey yoktu. Mücevherden eser yok.


Zavallı Tom, "Her santimini inceledim," dedi. "Orada değil. Birisi buradaydı ve tebeşiri fark etti ve aldı. Eve gel Jack; Kendimi hasta ve yorgun hissediyorum. Ah, herhangi bir adamın benimki gibi şansı oldu mu?”


Gitmek için döndüm ama önce uçuruma son bir kez baktım. Tom zaten on adım uzaktaydı.


"Merhaba!" “Dünden beri o çemberde bir değişiklik görmüyor musun?” diye bağırdım.


"Ne demek istiyorsun?" dedi Tom.


"Daha önce orada olan hiçbir şeyi özlemiyor musun?"


"Kaya tuzu mu?" dedi Tom.


"HAYIR; ama dayanak noktası olarak kullandığımız küçük yuvarlak düğme. Sanırım manivelayı kullanırken kopartmış olmalıyız. Neyden yapıldığına bir göz atalım.”


Buna göre uçurumun eteğinde gevşek taşların arasında arama yaptık.


"İşte buradasın Jack! Sonunda başardık! Biz erkek olduk!”


Arkamı döndüm ve Tom'u keyifle ışıl ışıl gördüm ve elinde siyah kayanın küçük köşesi vardı. İlk bakışta sadece uçurumdan bir çip gibi görünüyordu; ama üssün yakınında, Tom'un şimdi coşkuyla işaret ettiği bir nesne çıkıntı yapıyordu. İlk bakışta camdan bir göze benziyordu; ama camın hiç sergilemediği bir derinlik ve parlaklık vardı onda. Bu sefer hata yoktu; kesinlikle çok değerli bir mücevhere sahiptik; ve gönül rahatlığıyla vadiden döndük, orada çok uzun süredir hüküm süren "şeytanı" yanımızda götürerek.


İşte efendim; Hikayemi çok uzattım ve belki de sizi yordum. Görüyorsunuz, o eski zor günlerden söz ederken, sanki yeniden küçük kulübeyi, onun yanındaki dereyi ve etraftaki çalıları görüyorum ve Tom'un dürüst sesini bir kez daha duyuyor gibiyim. Şimdi söyleyecek çok az şeyim var. Mücevherde başarılı olduk. Tom Donahue, bildiğiniz gibi burada yerleşmiştir ve kasaba hakkında iyi bilinir. Afrika'da çiftçilik ve devekuşu yetiştirmede başarılı oldum. Yaşlı Dick Wharton'a iş kurduk ve o bizim en yakın komşularımızdan biri. Eğer bir gün bize gelirseniz, efendim, Jack Turnbull'u, Sasassa Çiftliği'nden Jack Turnbull'u istemeyi unutmayın.


Bayram Cigerli, Short Stories, English Short Stories, SASASSA VADİSİNİN GİZEMİ, A. Conan Doyle By Sir Arthur Conan Doyle

Bayram Cigerli, bayramcigerli.blogspot.com, Tarih, Türkçe, Türkçe Kaynaklar, İlginç Bilgiler,

Yorum Gönder

0 Yorumlar