Alba, dede sen neden buranın sahibisin, Kızılderililer neden toprak sahibi değil?



"Dedeciğim ama neden?" "Ne demek, neden? Mülk sahibiyim de ondan!" "Ama neden mülk sahibi sensin?" "Benim ailemin malıydı da ondan." "Ama neden?" "Onlar bu toprağı Kızılderililerden almışlar da ondan." "Peki, ya oldum olası burada yaşayan kiracı köylüler? Neden onlar da mülkün sahibi değil?" Esteban Trueba, "Jaime Dayın kafana Bolşevik fikirleri so­ kuyor senin!" diye gürlerdi, öfkeden dili dolanarak. "Başta pat­ ron olmasa burada ne olurdu, biliyor musun?" "Yoo." "Çiftlik batardı be! Emirleri verecek, ürünleri satacak, du­ rumdan sorumlu olacak kimse bulunmazdı, anlıyor musun? İn­ sanlara bakacak kimse de olmazdı. Biri hastalansa, ölse, ardında dul bir kadınla bir sürü çocuk bıraksa, hepsi de açlıktan geberir­ lerdi. Herkesin bir karış toprağı olurdu, bu da onların karnını doyurmaya yetecek kadar ürün vermezdi. Köylülere kendi adla­ rına düşünecek biri gereklidir, karar verecek, onlara yardım ede­ cek biri. Ben bu yörenin en iyi patr6n'uyumdur, Alba. Belki ba­ ğırır çağırırım, ama hak tanırım ben. Benim köylülerim kentteki birçok insandan daha iyi yaşarlar. Hiçbir şeyleri eksik değil. Ku­ raklık da olsa, sel de bassa, deprem de olsa ben buradakilerin sı­ kıntı çekmemesini sağlarım. İşte büyüdüğün zaman sen de bunu yapacaksın. Bu yüzden getiriyorum seni Tres Marfas'a, her taşı, her hayvanı ve de hepsinden önemlisi her insanı yakından tanı­ yasın diye, ilk adlarıyla, soyadlarıyla, anlıyor musun?" Oysa aslında Alba köylülerle pek az temas ediyordu ve onla­ rı ilk adlarıyla tanımaktan çok uzaktı. Bu yüzden de bir gün öğ­ leden sonra köşedeki büyük evin kapısını çalan ve faregillerin acımasız gözleriyle bakan o esmer, hantal genci tanıyamadı. Deli­ kanlı üstüne çok dar gelen, koyu renkli bir takım giymişti. Diz­ lerinin, dirseklerinin ve kıçının üstünde kumaş yıpranmaktan parlak bir zara dönmüştü. Genç köylü Senatör Trueba'yla ko­ nuşmak istediğini söyledi, kendisini Tres Marfas'daki kiracılar­ dan birinin oğlu olarak tanıttı. Onun durumundakilerin her za­ man servis kapısından girerek kilerde beklemelerine karşın o ki­ taplığa alındı, çünkü o gün evde, Muhafazakar Partinin tüm yönetim" (Isabel Allende – Ruhlar Evi)

Türkçe,İsabel Allende,Ruhlar Evi, bayramcigerli.blogspot.com,
Roman ve Hikayeler,Bayram Cigerli,

Yorum Gönder

0 Yorumlar